Homeworld 2

Homeworld 2, is het indrukwekkende vervolg op de in 1999 met succes uitgebrachte 3D RTS spel Homeworld.
Deze game is een volwaardige opvolger, maar het is toch zeer vergelijkbaar met zijn voorganger – het is als een remake, de herinvoering van de unieke gameplay, en vrijwel een hervertelling van het verhaal van de originele Homeworld.
Met wederom uitstekende, nieuwe graphics en geluid dat net zo opmerkelijk is als in de originele Homeworld.
Zoals elke fan van het origineel zou verwachten, is de gameplay dramatisch. Gespannen dogfights tussen de verschillende fighters, bommenwerpers, fregatten, en Capital schepen.
De lange single-player campagne van Homeworld 2 is de belangrijkste attractie, met zijn betoverende naratief en moelijkheidsgraad. Het kan heel pittig spel zijn, zelfs voor ervaren spelers van het originele spel. Eventueel voor een deel, omdat de Homeworld 2 gevechten zo boeiend zijn dat je jezelf betrapt op het staren naar de gevechten en visuals.

The Armada

In de Homeworld 2 campagne, zul je het zelfgenoegzame Mothership, the Pride of Hiigara, en haar vloot van verdedigers leiden, in een poging om de Vaygr, een keizerlijk ras, dat is gekomen om de Hiigarans ‘domein te claimen, te dwarsbomen. Tijdens de zware reis, die de Hiigarans bewandelen zullen zij vele felle gevechten tegen de Vaygr ondergaan, enkele oude bondgenoten tegenkomen, het ontdekken van lang verloren geheimen, en terloops proberen ook nog eens een oude profetie te vervullen.

Dit alles en meer vindt plaats tijdens en tussen de meer dan een dozijn grote missies, waaruit de lineaire single-player campagne van Homeworld 2 bestaat. Het spel’s verhaal is sober verteld doormiddel van de twee hoofdofficieren the Pride of Hiigara , waarvan de emotieloze, onstoffelijke mannen-en vrouwenstemmen  belangrijke informatie voortdurend terugkoppelen.

De hele toon van de verhaallijn, die ook tot uiting in de kwestie-of-fact radio chatter hoor je in het midden van intense van de game ruimte schermutselingen, is hoogst ongebruikelijk voor zijn opmerkelijke rust en voor de wijze waarop deze rust drastisch in contrast met de epische schaal van het conflict. Dit alles geeft Homeworld 2 een opmerkelijk surrealistische kwaliteit en maakt de campagne duidelijk en onvergetelijk.

Het Moederschip

De basisstructuur van Homeworld 2 van de gameplay is precies
hetzelfde als in het origineel. Op het hart, dit is een eenvoudige real-time strategie spel waarin je moederschip als je basis en fabriek fungeert, en waarin je de oogst via enkele bronnen uit in de buurt gelegen asteroïden  moet halen, om brandstof voor je oorlogsmachine te creeeren.

Schepen kunnen worden ingesteld op verschillende standaard gedragingen, met een passieve, defensieve, en agressief aard, tevens kunnen ze ook worden gerangschikt in verschillende tactische patronen. Aanvankelijk lijken er minder formaties beschikbaar dan in Homeworld, maar eigenlijk door verschillende combinaties van gedragingen en tactieken te maken creer je een grotere verscheidenheid aan formaties in de vloot.