Batman: Arkham City

Kapow!
Arkham Asylum schepte een precedent op het gebied van combatmechanics, combo’s en de fluiditeit ervan. Het stompen en trappen doormiddel van een counter move, werkte perfect en zeer intuïtief. Je kon als een malle gaan button-mashen, maar dan werd je direct afgestraft door de A.I. Tevens mis je dan de thrill van het prachtig gestileerd in elkaar rossen van tientallen vijanden. Deze succesformule is wederom perfect geïmplementeerd in Arkham City, al lijkt het op sommige momenten iets vergevingsgezinder te zijn dan zijn voorgander. Het tempo lijkt ook iets lager te zijn.

Er zijn wat nieuwe vijanden met nieuwe wapens die ‘the Dark Knight’ het leven aardig zuur kunnen maken, zoals kerels die de beschikking hebben over riot-shields. Allen hebben weer een eigen methode om uit te schakelen, en dit is redelijk lastig als je een paar messentrekkers, shieldgasten, en kerels bewapend met volautomatische geweren moet neermeppen. En dit ook nog eens wil bereiken met een aaneengeschakelde combo-flow, en dan geen klap ontvangen.
Maar allemachtig wat is het een heerlijk gevoel als deze combat-string lukt, en Batman triomfantelijk te midden van een berg aan bewusteloze vijanden staat.

Er zijn ook een aantal nieuwe gadget fightmoves gecreëerd.
Deze variëren van een relatief nutteloze oproep van vleermuizen die een groep vijanden stunned (Area attack’s), tot aan een zeer handige (een wederom zeer cool uitziende) weapon takedowns, waarbij Batman een wapen van een vijand dusdanig sloopt zodat deze niet meer gebruikt kan worden. (Let vooral op het ontmantelen van een machinegeweer, of het aanpakken van een riotschild.)

Miaauw
Deze keer ben je niet gelimiteerd om  alleen met Batman te spelen. Een van de grootste veranderingen ten opzichte van Arkham Asylum is de mogelijkheid om in de hoge haken van Seline Kyle, oftewel Catwoman te stappen. Al Batman’s basis controls werken hetzelfde bij haar, maar een groot gedeelte van de bewegingen zijn compleet anders. Bijvoorbeeld: ze gebruikt geen grappling-gun om een gebouw te beklimmen, maar doormiddel van een serie sprongen via de muur bereikt zij de top. En ze kan natuurlijk niet siervol door Arkham City zweven.

Haar combat moves zijn ook zeer verschillend, waar ‘The Dark Knight’ een powerhitter is, en relatief langzaam combineert, is Catwoman lenig een razend snel, maar net zo dodelijk. Met kronkelige en sensuele bewegingen ramt ze misschien minder hard maar net zo effectief de schedels van vijanden in, en visueel aantrekkelijk is het zeker.

Het spelen met Catwoman is een leuke afwisseling, ze heeft haar eigen selectie aan gadets, upgrades en Riddler Trophies, maar toch heb ik het gevoel dat ze er een beetje ‘voor spek en bonen’ bij zit.
Het is ook een DLC content, maar toch lijkt zij weinig bij te dragen aan het gehele verhaal.
Ze verschijnt in een paar scènes, maar deze lijken vooral aan de gratie van Batman’s handelen te zijn onderhevigd , en geen van deze scènes zijn erg de diepte in gedoken. Haar segmenten zijn vooral bedoel als pace-changer, en het injecteert op momenten een leuke variatie binnen de game-play ervaring. Persoonlijk vind ik dat Robin een betere keuze was geweest.

<vorige pagina     volgende pagina>