The Dark Crystal

Een van mijn vroegste cinema herineringen zijn die aan The Dark Crystal. Als vierjarige broekemans was het een intense ervaring om deze film te kijken, prachtige creaturen, weelderigen omgevingen,en een mooi kleurenpalet. Daarintegen was het een beangstigende film, één die zeker niet door een peuter bekeken moest worden. Macabere, donkere en met vlagen geweldadige film van de wijlen Jim Henson. Toch draag ik een zeer warm hart aan deze film toe.

Het artwork van de befaamde kunstenaar Brian Froud, die alle ontwerpen van de karakters en kostuums voor zijn rekening nam. De vakmanschap van het Henson creature shop die een geloofwaardig en weelderig universum hebben gecreeerd. Met prachtige set-design en matte painting achtergronden. Deze film ademt liefde, vakmanschap en geduld uit, eens temeer omdat deze film meer dan 6 jaar in productie was. Een nachtmerrie voor elke regisseur en producent.

Nu kan zeer bagataliserend zijn over het verhaal van The Dark Crystal worden gedaan, ik zou bijna kunnen zeggen; “Welk verhaal”? Maar dat is te makkelijk. De premisse is inderdaad een archestype heldendom coming of age principe, in de trend van het boek “A Hero with a Thousand Faces” van Joseph Campbell. Dus de paralellen naar andere bekende verhalen zoals Jason en de Argonauten, Hamlet en Lord of the Rings zijn evident een veelvuldig. Maar het creert op geen enkele wijze een storende factor in het bekijken van deze film. De andere aspecten (voornamelijk de visuele) zorgen voor dusdanig genot, dat je als cynische/kritische filmkijker al snel bepaalde herkenningspunten of plotholes voor lief neemt. En daar ligt meteen de kracht van de film, het imponeert, en neemt je mee naar een visueel overdonderende wereld, bevolkt door vreemde wezens.

Een korte synopsis qua verhaal.
Een andere planeet, in een andere tijd. 1000 jaar geleden werdt de mythische Dark Crystal geschadigd door een van de bijna godelijke Urskeks, hierdoor brak een tijd van chaos en duisternis aan. Doordat de Dark Crystal beschadigd raakte splitsten de Urskeks in twee aparte wezens. De donkere vogelachtige reptielen Skeksis, en de vredelievende Mystics.
De Skeksis regeren het land met een ijzeren vuist, waar de Mystic in verbannenheid leven. Een jonge Geflingwees Jen die opgevoed wordt door de Mystics begint een queeste om de gebroken Crystal weer in zijn oude staat terug te brengen. Hij moet een scherf vinden en de Dark Crystal helen, zodat de vereniging van de Skeksis en Mystics weer plaats zal vinden, en er orde en balans in het Universum terugkeert.

volgende pagina>