Spider-Man

Spider-Man bevat natuurlijk een scala aan special effects, aangezien de film meerdere malen werd uitgesteld omdat de toenmalige computerbeelden niet capabel genoeg waren, om de actie realistisch in beeld te brengen. Dit was anno 2002 gelukkig niet meer aan de orde, en de CGI ziet er fris en indrukwekkend uit.

Het is duidelijk te zien dat men gekozen heeft voor een licht comic-achtige stijl van CGI, de bewegingen zijn gemotion captured, maar komen wat cartoonesk over.
In een interview vertelde regisseur Raimi dat; “Een bewuste stijl keuze is om de visuele effecten cartoony te houden”.
Dit natuurlijk geheel in de traditie van het bronmateriaal.
Er zijn verschillende visuele hoogtepunten in de film, en het ‘webslingen’ is er wel een die zeer in het oog springt. Zeker als men de first-person view methode hanteert om te simuleren hoe Spidey door de straten van NY slingert, ik kreeg letterlijk kippenvel.

De regie van Sam Raimi, de regisseur van cultklassiekers zoals Evil Dead, Darkman, Army of Darkness en A Simple Plan,levert solide werk af.
Het principe van de comicbook is voor Raimi geen onbekend terrein, hij is een groot liefhebber en bezit meer dan 25.000 stripboeken. Met gewaagde keuzes qua casting, special effects en niet actie scenes profileert Raimi zich als een meer dan capabele regisseur. De keuze om Spider-Man en The Green Goblin een dialoog te laten doen waar zij beiden hun masker op houden, is een interresante keuze. En de special effect afdeling dwingen om bepaalde actie scene’s’niet 100% computer geanimeerd te maken, geeft aan dat hij een risico wil nemen met de confentionele superheldenfilm.

Al moet ik wel zeggen dat bepaalde segmenten ronduit tenenkrommend chauvinistisch, dit alles omdat de film uit kwam post 9-11. Er zijn de scene’s verwijderd en andere specifiek om de weerbaarheid van New York en haar burgers toegevoegd. Met als debielste hoogtepunt de aanval van een groep New Yorkers op The Green Goblin, schreeuwend dat; “als je aan Spidey komt je mot krijgt met ons allen”! Laat de Star Spangled Banner maar wapperen. (Iets wat dusdagige vaak in de film gebeurd, damn you Al Quaida)

Al met al, is het absoluut een zeer bevredigende film. Ben je een leek op het gebied van het Spider-Man universum, dan is het totaal geen probleem om je hierin onder te laten dompelen. De karakters zijn dusdanig herkenbaar, de ontwikkeling van het verhaal goed te volgen en de actiesequenties goed gedosseerd. Deze film omarmt perfect het principe van entertainment escapisme. En ben je een fanboy vanaf het eerste uur, weest gerust ook jij als komt aan je trekken.

<vorige pagina