The Dark Knight Returns

De publicatie van The Dark Knight Returns nam de comic industrie flink op de schop. Het introduceerde een volwassen georiënteerde manier van verhaalvertelling in de wereld van de mainstream superhelden mythos. De media aandacht was tevens ook uniek en overvloedig, iets wat nog niet eerder voorkwam bij comic’s, omdat deze werden gezien als niets meer dan kindervermaak.

Het verhaal, samen met een andere comtemporaire klassieker Alan Moore’s Watchmen, creëerden een nieuwe vorm van het medium, een meer volwassenen en literaire vorm. Het luiden de populariteit in van de grafische novelle, als een nieuwe vorm, dat sterk verschilde van de ‘kind georiënteerde’ stripboeken. Volgens sommige critici stonden deze twee comics aan de wieg van een periode vol grimmigheid en grauwheid, die van eind jaren 80 tot begin jaren 90 duurde, waarin zij de grenzen qua geweld en seks opzochten.
Nooit eerder werd Batman zo obsessief en krachtig neergezet als door Frank Miller, Batman: the Dark Knight Returns heeft een immense invloed; sinds het werk werd gepubliceerd is Miller’s portret van het karakter, als een donker compulsief figuur, de standaard norm voor de meeste Batman projecten geworden. Incluis de in 1989 door Tim Burton geregisseerde Batman film. Sommige critici verwijten The Dark Knight Returns en A Killing Joke van Alan Moore dat deze een Batman hebben gecreëerd die een psychopaat is, en deze door de gehele continuïteit van mainstream DC is doorgesijpeld. Maar het is van belang om aan te geven dat Batman’s extreme en obsessieve gedrag het directe resultaat is van zijn overcompensatie schuldgevoel, omdat hij zijn leven als Batman 10 jaar geleden opgaf, en daarmee brak met zijn belofte om te strijden tegen criminaliteit.

Een ander vernieuwend aspect is de manier waarop de superhelden in de comic elkaar aanspreken, bv. “Bruce”, “Clark” of “Oliver”. De Amerikaanse ambtenaren refereren naar “Kent” als zij het over Superman hebben. De term Superman wordt geen enkele keer in het verhaal gebruikt. De superhelden gebruiken een strikte “wij” en “zij” visie als het gaat over de relatie met gewone mensen. Deze ‘ons’ versus ‘hun’ mentaliteit is een wijdverspreid principe dat in menig comicbook voorkomt, zeker in Watchmen. En ander controversieel onderwerp in de comic, was het ontbreken van Dick Grayson oftewel de eerste Robin en de huidige Nightwing. Volgens Miller wilde hij de focus van het boek alleen op Batman, en zijn naasten leggen, en Grayson hoorden daar niet meer bij. Dick wordt wel in de comic genoemd, maar hij en Bruce zijn niet meer “on speaking terms”. Het is onduidelijk waardoor deze breuk tussen Batman en Robin is ontstaan.

Frank Miller’s innovaties waren niet alleen op het gebied van karakterontwikkeling en verhaal, het was zeker ook een doorbraak op het visuele vlak. Veel van de stijlen en ‘trucjes’ waren overgenomen vanuit de cinematografie (voornamelijk de ‘Film Noir” stijl). Dit bestond uit het inrichten van de pagina’s met meer frames, zodat er een gevoel van slow motion gecreëerd werd, waarschijnlijk het beste geïllustreerd tijdens de moord op de ouders van Wayne. Tevens is het contrast van vele kleine frames op grootse achtergronden, waar Batman door Gotham springt en op de loer ligt is prachtig,en creëert “montages” van snelle gebeurtenissen middels rap veranderende commentatoren. En er bouwt een dusdanige spanning op om het uiterlijk van de klassieke karakters te verbergen van hun daden en verschijning te laten plaatsvinden in schaduwen. En niet alle Batman, deze methode wordt ook gehandhaafd bij Superman en The Green Arrow.

Miller’s maakt ook veel gebruik van televisie ‘talking heads’ ter duiding van Gotham en haar sociaal politieke klimaat. En meerdere publieke figuren worden in de comic bespot, inclusief President Ronald Reagan. Tal van publieke figuren werden schaamteloos bespot, waaronder Ronald Reagan, Dr. Ruth en David Letterman, toe te voegen aan de opschorting van ongeloof dat de strip niet realistisch gemaakt, maar een voorbeeld van het hyperrealisme, dat later zou bereiken zijn hoogtepunt in Sin Miller’s City.

<<vorige pagina